Bijna ⅙ meer omzet door sterke, consistente mailings

14%

Meer omzet

Positieve ROI

Samenwerking marketing en sales

Bij onze noorderburen checkt 66 % hun mails 1 tot 6 keer per dag en 72 % schaft wel eens iets aan via e-mail. Sterker nog: 76 % geeft aan hun mailadres te gebruiken voor reclame en nieuwsbrieven. (bron: Spotler en CG Selecties)
In de eerste zes maanden van dit jaar zorgden onze mailings voor meer dan 14 % extra omzet. Dat beantwoordt al meteen de vraag of e-mailings nog van deze tijd zijn. Ja. Absoluut.
Openrate is hoeveel van de mensen die de mail krijgen, hem ook openen. Clickrate is hoeveel van die mensen ook doorklikken op de links in de mailing.
Sinds een tijdje optimaliseren we de mailings voor een groothandelaar in de bouw- en retailsector. De belangrijkste verwezenlijking is dat er sindsdien consistent elke maand salesacties zijn en hiervan überhaupt mailings worden verzonden. Vorig jaar hebben we specifiek gewerkt op de optimalisatie  van open- en clickrate. Leuk. Maar we optimaliseren liefst op basis van het einddoel: omzet en marge. Vroeger liet het systeem niet toe om die data te verzamelen. Sinds dit jaar wel! Zo konden we eindelijk de omzetstijging naast de mailings te leggen.

de aanpak

De sleutel tot succes was om de product- en marktkennis van de klant en onze ervaring met digitale marketing te combineren. We maakten een voorstel voor salesacties en mailings. Dit finaliseerde de salesmanager. En wij zorgden dat er voor die acties sterke mailings waren. Het was belangrijk de klant zo veel mogelijk te ontlasten zodat ze zich konden focussen op dagelijkse taken en klantenrelaties.

De vier kernpunten van de aanpak waren:

· Consistent salesacties mét e-mailings

· Inhoud, titels en moment van uitsturen optimaliseren

· Frequentie mailings verhogen

· Segmenteren binnen mogelijkheden van intern systeem

Het aantal mailings steeg van 1 per maand naar 2 tot 6 per maand. Waar mogelijk werden de mails gesegmenteerd om zo relevant mogelijk te zijn voor alle ontvangers. Ook om geen onnodige marge weg te geven met introductiekortingen aan vaste klanten. De opties voor segmentatie waren beperkt binnen het systeem van de klant.

het resultaat

Gemiddeld 14,38 % extra omzet! Er zat één uitschieter bij de mailings. Dat specifieke product verkocht na de mailings uitzonderlijk beter en die stijging lieten we dan ook uit de cijfers. Als we het wel zouden meerekenen is er gemiddeld meer dan 27 % omzetstijging.

De mailings waren bovendien winstgevend als je alle kosten van concept, layout en vertaling meerekent. Een positieve ROI en eindklanten die goed bediend zijn. Heel fijn resultaat!

Dit rendement is natuurlijk een gedeeld succes tussen marketing en sales. Toch blijkt dat er puur vanuit mailings ook omzet werd gegenereerd. Eén van de verkopers zei me namelijk dat “de mails precies goed werken, want ik ben in omzet gestegen op een merk waar ik eigenlijk niet actief op werk”. Wel… de bonus is je gegund.

jouw succes met mailings

Watertand je ook van omzetstijging? Kriebelt het om aan de slag te gaan met jouw database? Contacteer ons nu om te bespreken hoe we e-mailmarketing voor jouw bedrijf inzetten.

Als analytische, creatieve en zeer klantgerichte marketeer zorgt Frederik samen met een team van marketingexperts ervoor dat commercieel succes bereikt wordt. Jouw Marketing Medewerker gelooft dat een campagne pas geslaagd is als jij succes hebt. We optimaliseren alle campagnes dan ook op jouw bedrijfsresultaten en niet op basis van cijferfetisjisme.

Laten we starten met een gesprek van 15 minuten en kijken of er een match is.

klaar om jouw marketing een boost te geven? contacteer ons nu

Ik beantwoord je vraag spoedig! En behandel jouw gegevens met de nodige privacy