Denk je aan… Een awareness campagne op social media?

Met een beperkt budget een hele doelgroep bewust maken van een non-sexy product. Hoe doe je dat? Met een awareness campagne!

Die bewustwording was de kern van ons project bij AB Safety, met hun consumentenmerk Busters. Hun missie is elk klusongeval voorkomen. En als er dan toch iets voorvalt, de schade beperken. Enerzijds verhelpen ze zulke ongevallen door persoonlijke beschermingsmiddelen te ontwikkelen en anderzijds door veilig klussen te stimuleren. Wanneer mensen denken om een klusje uit te voeren, zouden ze ook meteen moeten denken aan hun bescherming.

+1 miljoen

Mensen bereikt

Lager productiebudget

De campagne werd herhaald voor het tuinseizoen

de start

Bij de start van het project zat de klant reeds in de finale fase met een videocampagne. Mooie video’s voor het tuinseizoen. Compleet met locatie, acteur, tweetalige voiceover. Kortom, alles erop en eraan. Het werden hele leuke videos. Maar ze kostten een arm en een been en… die willen we juist beschermen! Hierdoor was er eigenlijk nog nauwelijks budget over voor nieuwe visuals en een awareness campagne voor het klusseizoen in het najaar. Gelukkig houdt Jouw Marketing Medewerker wel van een creatieve uitdaging .

het idee

De beste ideeën zijn simpel. Effectief. En komen spontaan. Na even het brein te breken kwam het eureka moment. Denk je aan [klussen]? Denk aan je veiligheid!

Die boodschap werd letterlijk vertaald naar visuals en advertenties. Korte videoreclames werden vertoond aan klus-profielen en ook bij zoekresultaten verschenen tekstadvertenties. We plaatsten de awareness campagne bewust op social media en via zoekadvertenties om zo veel mogelijk mensen te bereiken die gaan klussen.

Het eerste idee was trouwens om allemaal dynamische video’s te programmeren aan de hand van zoekwoorden en het surfgedrag van de gebruikers. Maar voor deze campagne lag die lat net te hoog. Spijtig. Een selectie van de populairste klusjes was the next best thing.

de uitwerking

De uitwerking van deze awareness campagne gebeurde in 5 fases:

  • Uitwerken concept en goedkeuring
  • Bepalen van de klussen en zoekwoorden
  • Productie van de video’s en advertenties
  • Advertentiebeheer Google Ads (Google en Youtube) en social media (Facebook en Instagram)
  • Analyseren van de resultaten en learnings

Om snel het concept duidelijk te maken voor de awareness campagne, maakte we een concrete pitch met een doe-het-zelf testvideo en budgetvoorstel voor de directeur en de salesmanager. Ze waren overtuigd van de impact en het idee kreeg groen licht. Aan de slag!

Om te bepalen welke zoekwoorden relevant en populair zijn, pasten we wat tactisch online speurwerk toe met een zoekwoordenonderzoek via de traditionele weg en een kwalitatief onderzoek op bouw- en renovatieforums 🔍 Dat gaf een lijst van de 12 voornaamste klussen voor Vlaanderen, Nederland en Wallonië. Voor die karweitjes zoeken mensen online naar info.

Denk je aan... social media awareness campagne voorbeeld nederlandstalige en franstalige video
InStream advertenties zijn de reclamevideo’s die voor een video worden afgespeeld.

De definitieve video’s kwamen tot stand samen met een bureau dat gespecialiseerd is in animaties. Ze verwerkte de briefing en content vlot in afgeborstelde versie van de video’s. De campagne kon snel gestart worden. De videocampagne draaide als InStream advertenties op Youtube en als video advertenties op social media (Facebook en Instagram). Getarget op klussers van alle leeftijden, geslacht en heel de Benelux. Dit voor een maximaal bereik.

Daarnaast werd de awarness campagne ook vertaald naar zoekadvertenties in Google. Bij alle klussen, inclusief synoniemen en dialecten, waren de advertenties te zien. Protip: uitgezonderd bij mensen die opzoek zijn naar aannemers of een lening. Financiële zoektermen zijn namelijk duur en voor branding of awareness dan ook weggegooid geld.

Google toont voornamelijk advertenties en zoekresultaten die beantwoorden aan de vraag die mensen stellen in de zoekbalk.

de resultaten

De advertenties scoorden goed. De awareness was gedurende 4 maanden verhoogd bij meer dan 1 miljoen mensen. De campagne scoorde zelfs heel goed als je weet dat de advertenties in de ogen van Google eigenlijk niet zo relevant zijn. Want, het doel van deze awareness campagne was namelijk personen onderbreken in hun zoektocht naar klustips en materialen en hen zo te doen stilstaan bij hun veiligheid.

Een goede indicator dat Busters wél relevant is voor deze personen, is dat het gemiddelde bouncepercentage niet de hoogte in schoot tijdens de advertentiecampagne.

Het aantal vertoningen lag trouwens 5x hoger dan de voorgaande campagnes door het gebruik van zoekadvertenties.

social media awareness campagne voor jouw merk

Wil jij ook gezien worden door miljoenen klanten? Of heb je een boodschap van algemeen belang die je met iedereen wil delen? Contacteer ons nu om zo’n awareness campagne te bespreken.

Laten we starten met een gesprek van 15 minuten en kijken of er een match is.