Denk je aan… Awareness creëren op social media?

5x

Meer vertoningen door gebruik zoekadvertenties

Lager productiebudget

De campagne werd herhaald voor het tuinseizoen

Met een beperkt budget een hele doelgroep bewust maken van een non-sexy product. Hoe doe je dat?

Dat was de kern van mijn opdracht bij AB Safety, met hun consumentenmerk Busters. Hun missie is elk klusongeval voorkomen. En als er dan toch iets voorvalt, de schade beperken. Enerzijds verhelpen ze zulke ongevallen door persoonlijke beschermingsmiddelen te ontwikkelen en anderzijds door veilig klussen te stimuleren. Wanneer mensen eraan denken om een klusje uit te voeren, zouden ze ook meteen moeten denken aan hun bescherming.

de start

Bij de start van de opdracht zaten ze in de finale fase voor de shoot van een videocampagne. Mooie video’s voor het tuinseizoen. Compleet met locatie, acteur, tweetalige voiceover. Kortom, alles erop en eraan. Het werden hele leuke videos. Maar ze kostten een arm en een been en… die willen we juist beschermen! Hierdoor was er eigenlijk nog nauwelijks budget over voor nieuwe visuals voor het klusseizoen in het najaar. Jouw Marketing Medewerker houdt wel van een creatieve uitdaging.

het idee

De beste ideeën zijn simpel. Effectief. En komen spontaan. Na even het brein te breken kwam het eureka moment. Denk je aan [klussen]? Denk aan je veiligheid!

Die boodschap werd letterlijk vertaald naar visuals en advertenties. Korte videoreclames werden vertoond aan klus-profielen en ook bij zoekresultaten verschenen tekstadvertenties.

Mijn eerste idee was om allemaal dynamische video’s te programmeren aan de hand van zoekwoorden en het surfgedrag van de gebruikers. Maar voor deze campagne lag die lat te hoog. Spijtig. Een selectie van de populairste klusjes was the next best thing.

de uitwerking

De uitwerking van deze campagne gebeurde in 5 fases:

  • Uitwerken concept en goedkeuring
  • Bepalen van de klussen en zoekwoorden
  • Productie van de video’s en advertenties
  • Advertentiebeheer Google Ads (Google en Youtube) en social media (Facebook en Instagram)
  • Analyseren van de resultaten en learnings

Om snel het concept duidelijk te maken, maakte ik proactief een voorstel met een doe-het-zelf testvideo en budget voor de directeur en salesmanager. Ze waren overtuigd van de impact en het idee kreeg groen licht. Aan de slag!

Om te bepalen welke zoekwoorden relevant en populair zijn, paste ik wat tactisch online speurwerk toe 🔍 Dat gaf een lijst van de 12 voornaamste klussen voor Vlaanderen, Nederland en Wallonië. Voor die karweitjes zoeken mensen online naar info.

Denk je aan... social media videocampagne voorbeeld nederlandstalig en franstalig
InStream advertenties zijn de reclamevideo’s die voor een video worden afgespeeld.
De definitieve video’s kwamen tot stand door een bureau dat gespecialiseerd is in animaties. Ze verwerkte de briefing en content vlot in afgeborstelde versie van de video’s. De campagne kon snel gestart worden. De videocampagne draaide als InStream advertenties op Youtube en als video advertenties op social media (Facebook en Instagram). Getarget op klussers van alle leeftijden, geslacht en heel de Benelux. Dit voor een maximaal bereik. Daarnaast werd de campagne ook vertaald naar zoekadvertenties in Google. Bij alle klussen, inclusief synoniemen en dialecten, waren de advertenties te zien. Natuurlijk uitgezonderd bij mensen die opzoek zijn naar aannemers of een lening. Protip: Financiële zoektermen zijn duur en voor branding of awareness meestal weggegooid geld.
Google Ads advertenties worden vaker vertoont (en aan een goedkopere kost) des te relevanter ze zijn aan de zoekopdracht. Iemand die op zoek is naar gipsplaten gaat dus veel gipsplaat advertenties voorgeschoteld krijgen.

de resultaten

De advertenties scoorden goed. De awareness was gedurende 4 maanden verhoogd bij meer dan een miljoen mensen. De campagne scoorde zelfs heel goed als je weet dat de advertenties in de ogen van Google eigenlijk niet zo relevant zijn. Want, het doel is namelijk personen onderbreken in hun zoektocht naar klustips en materialen en hen zo te doen stilstaan bij hun veiligheid. Voornaamste indicator dat Busters wél relevant is voor deze personen, is dat het gemiddelde bouncepercentage niet de hoogte in schoot tijdens de advertentiecampagne. 5x Meer vertoningen door gebruik zoekadvertenties Veel lager productiebudget

Als analytische, creatieve en zeer klantgerichte marketeer zorgt Frederik samen met een team van marketingexperts ervoor dat commercieel succes bereikt wordt. Jouw Marketing Medewerker gelooft dat een campagne pas geslaagd is als jij succes hebt. We optimaliseren alle campagnes dan ook op jouw bedrijfsresultaten en niet op basis van cijferfetisjisme.

Laten we starten met een gesprek van 15 minuten en kijken of er een match is.

klaar om jouw marketing een boost te geven? contacteer ons nu

Ik beantwoord je vraag spoedig! En behandel jouw gegevens met de nodige privacy