een high-end product online verkopen? het kan!

Als er iets is dat de coronacrisis ons geleerd heeft, dan is het wel dat Charles Darwin gelijk had: niet de sterksten overleven, maar degene die zich het snelste kunnen aanpassen. Dit klantenverhaal is daarvan een mooi voorbeeld.

0
Ingevulde formulieren
0
Cost per lead
0
Personen in doelgroep bereikt

De klant

Tijdens de lockdown moesten bedrijven opeens heel snel schakelen. Van offline naar online, bijvoorbeeld. Ze moesten kansen zien, pivoteren en zich razendsnel aanpassen aan een nieuwe realiteit. Dat was ook het geval bij onze klant: een groothandel in West-Vlaanderen. Die besloot in volle lockdown een corona-gerelateerd product in de markt te zetten. Maar dat bleek moeilijker dan gedacht.
Mensen die een aanvraag verstuurden via het contactformulier

De vraag

Het product werd verkocht via de webshop. Dat moest wel, want alle bakstenen winkels waren dicht. Alleen was dit product niet iets dat je impulsief aan je winkelmandje zou toevoegen. Het bevond zich in een hogere prijsklasse. Er was dus wel wat begeleiding nodig om klanten te overtuigen. De vraag van onze klant was dus: “Hoe kun je een high-end product toch online verkopen?” Met andere woorden: “Hoe voer ik een verkoopgesprek wanneer klanten niet naar mijn winkel mogen komen?”

De aanpak

Een duurder product kopen we minder impulsief. Je zet dus beter in op het verkrijgen van contactgegevens dan op verkoop via een webshop. Aan de hand van contactgegevens kan een sales manager heel gericht geïnteresseerde klanten opbellen en de verkoop binnenhalen. Deze techniek komt het dichtste in de buurt bij het natuurlijke verkoopgesprek in de winkel. Concreet maakten we verschillende online advertenties aan over het product en publiceerden die op Facebook, Instagram en Google. Met de juiste technieken zorgden we ervoor dat deze ads aan de juiste doelgroep getoond werden. Geïnteresseerde potentiële klanten konden hun contactgegevens achterlatenvia een formulier.

Het resultaat

Al snel werd onze klant overspoeld met kwalitatieve contactaanvragen. In die mate zelfs, dat hij niet kon bijhouden met opvolgen. Ook daarvoor hadden we een oplossing: we zorgden ervoor dat leads die hun contactgegevens hadden achtergelaten, automatisch al een mail kregen toegestuurd. Daarin zat een folder met informatie over het product. Op deze manier werden de potentiële klanten warm gehouden tot onze eindklant de persoonlijke opvolging kon doen.

De cijfers

  • 92 606 personen binnen de doelgroep bereikt
  • 305 ingevulde formulieren
  • 1547,73 EUR uitgegeven aan advertenties
  • Cost per lead van 5,07 EUR

Ook een virtuele stormloop?

Heb jij ook een product dat beter verkocht wordt via een gesprek? Wil jij ook op een gerichte manier contactgegevens van geïnteresseerde klanten binnenhalen?

Contacteer ons! Laten we starten met een gesprek van 15 minuten en kijken of er een match is.