Regionaal adverteren met Google Ads

Zet een steengoede lokale advertentiecampagne op in Google Ads

Google Ads – vroeger Google Adwords – is het advertentieplatform van Google. Je maakt er eenvoudig zelf advertenties aan, beheert ze en houdt je advertentiebudget in de gaten. Heel interessant ook om als bouwfirma of installateur regionaal te adverteren.

Soorten advertenties op Google

Op Google adverteren kan op verschillende manieren: via zoekadvertenties, display-advertenties of op YouTube. Een woordje uitleg:

Google Search of Zoekadvertenties

Zoekadvertenties verschijnen in de lijst van de zoekresultaten op Google. Met zulke ads bereik je mensen die actief op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Ook wie al een vraag of probleem heeft en dus nog in de eerste fase van customer journey zit, bereik je met (lokale) zoekadvertenties.

Google Display of banners

Een display-advertentie is een banner – met een afbeelding dus – die Google weergeeft op websites die relevant zijn voor je doelgroep. Met deze advertenties bereik je een groot publiek van potentiële klanten in elke fase van de customer journey. Ook wie al eerder interesse toonde, je website al eens bezocht of informatie aanvroeg (maar niks kocht) kan je opnieuw bereiken met een display-advertentie.

YouTube of videoreclame

Deze advertenties tonen tijdens video’s op YouTube. Bekijk het als een soort van tv-reclame maar dan onlineStel je targeting in op basis van locatie en interesses van je doelgroep of target specifieke videokanalen die jouw ideale klanten bekijken. Gebruik videoadvertenties om je merkbekendheid te vergroten of om je bedrijf en producten uitgebreid te tonen. Denk aan filmpjes waarin je toont hoe je product werkt, of eentje met klustips.

Slim lokaal adverteren met de juiste instellingen

Wil je een doelpubliek aanspreken in een bepaalde regio? Zorg er dan voor dat volgende instellingen juist staan.

Kies de juiste keywords

Dankzij de Keywordplanner vind je gemakkelijk relevante zoekwoorden. Maar dat betekent niet dat je ze allemaal moet gebruiken. Soms is het ook interessant om een keyword uit te sluiten.

Keywords en regionale dialecten

Adverteer je regionaal? Hou dan rekening met dialecten en verschillende benamingen. Verwerk die verschillende namen in je campagne en splits ze op in verschillende adgroups per synoniem. Doe dit alleen voor de meest populaire woorden. Google wordt namelijk steeds slimmer in het begrijpen van synoniemen.

Denk bijvoorbeeld aan de verschillende namen die mensen geven aan een vliegenraam: muggenraam, hor, vliegendeur, hordeur, insectenraam.

Tip: Vraag aan lokale dealers welke termen klanten gebruiken.

Keywords uitsluiten

Wil je scoren met brede zoekwoorden zoals dakwerken of snelbouwstenen en gebruik je Phrase match? Dan verschijnen je advertenties bij heel veel zoekopdrachten. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar Gratis restje snelbouwstenen, dan krijgt die ook jouw bedrijf te zien in de zoekresultaten. En dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

Google matcht je zoekwoorden soms aan de gekste zoekopdrachten. Voorkom dus dat je betaalt voor zoekopdrachten die niet relevant voor je zijn en sluit daarom zoekwoorden uit. Zo blokkeert je Google Ads-campagne die zoekopdrachten en verschijn je alleen in de zoekresultaten van potentiële klanten. Het kan ook zijn dat je niet wil targetten op een merk of concurrent.

Sluit van bij de start irrelevante zoekwoorden uit en stuur in de loop van de campagne bij als dat nodig is.

Deze keywords stellen wij standaard in als negatieve zoekwoorden:

  • Handleiding
  • Openingsuren
  • CEO
  • De of het
  • Gratis
  • Tweedehands

Tip: Gebruik je voor verschillende vestigingen een andere account? In dat geval gebruik je best een centrale negatieve keywordlijst in je manager-account. Dit script kan je hierbij helpen.

Campagnestructuur: keywords met en zonder locatie

Wist je dat sommige mensen heel algemeen zoeken en anderen veel specifieker met een plaatsnaam bij? Splits die zoekwoorden op in twee groepen voor de beste lokale advertenties:

In de ene groep A zet je de algemene zoekwoorden, bijvoorbeeld Schilder
Stel in dat de advertentie alleen regionaal vertoond wordt. Zo word je lokaal gevonden, maar vermijd je dat je advertentieruimte betaalt voor iemand die aan de andere kant van het land iemand zoekt.

In de andere groep B zet je de specifieke, bijvoorbeeld Schilder Genk
Stel in om de advertenties in een grote regio of zelfs heel het land te tonen. Zo bereik je mensen in de regio – plus mensen die van de andere kant van het land naar jouw regio verhuizen en iemand in hun nieuwe locatie zoeken.

Combineer de twee campagnes en gebruik je budget extra slim.

Locatie instellen

Google weet waar (ongeveer) iemand zich bevindt. Zoekt die op een bedrijf zoals het jouwe in zijn buurt, dan wil je natuurlijk in zijn zoekresultaten verschijnen. Heb je de locatie niet ingesteld, verschijnt je advertentie niet. Stel dus op de juiste manier de regio in bij de Campagne-instellingen om lokaal te adverteren.

Regiotargeting in Google Ads werkt op drie manieren:

  • Op basis van een afgegrensde regio
    Je advertentie wordt getoond in heel België, een bepaalde provincie of gemeente (met deelgemeenten)
  • Op basis van een straal rond een locatie
    In Google Ads kan je een straal rond een punt kiezen tussen de 1 en 500 kilometer.
  • Door een locatie uit te sluiten
    Sluit niet-relevante locaties uit. Zit je vlakbij de grens met Nederland, maar ben je daar niet actief? Sluit dan heel Nederland uit. Nederlanders zien je advertentie dan niet en je betaalt ook niet voor mogelijke kliks die je niks opleveren.
Manieren om locaties in te stellen in Google Ads

Tip: Wil je bij je advertentie ook onmiddellijk de locatie van je showroom of depot tonen? Dat kan via een locatie-extensie. De handleiding daarvoor vind je op de Google-website. Ook voor je lokale SEO is het belangrijk dat je Google My Business volledig en up-to-date is. Alle tips hiervoor lees je in het artikel over lokale SEO.

Regiotargeting tip 1

Op Google kan je op verschillende manieren aan regiotargeting doen. Je kiest dus best de juiste. Standaard staan de advertenties ingesteld op gebruikers die (in de buurt van) de locatie zijn of die interesse tonen in een plek. Denk aan toeristen die de stad een keer bezoeken, mensen die een pagina van je gemeente liken of iemand die de website van een lokaal bedrijf bezoekt. Niet al deze mensen zijn interessant voor jou.

Zorg er dus voor dat vooral mensen die in je buurt wonen of er vaak zijn (omdat ze er bijvoorbeeld werken) je advertenties te zien krijgen.

Regiotargeting tip 2

Gebruik de pin drop om een locatie zeer nauwkeurig te targetten, of voer een adres in. Bij Google kan je breed en specifiek targetten. Hieronder zie je daarvan een voorbeeld. Gebruik een specifiek adres om hyperlokaal te targetten.

Hou in je achterhoofd dat jouw doelgroep misschien in het noorden van een gemeente woont, en niet in het zuiden. Of dat je wel klanten wil werven in Antwerpen, maar dat je de ring niet over wil. Voor zulke online advertenties is hyperlokaal targetten een must.

Opmerking: deze locaties zijn niet 100% correct. Zo ligt ons marketingbureau in Wilrijk, maar we worden online vaak aangezien als Mortsel. Neem die regiotargeting dus met een klein korreltje zout.

Lokaal adverteren: de ultieme gids

Wat is regiotargeting en waarom is het belangrijk om lokaal te adverteren? Lees in onze gids hoe je een lokale campagne opzet en welke gratis kanalen je zeker niet mag vergeten.