Meten is weten: Google Analytics handleiding

Online adverteren kan je veel opleveren. Als je het goed aanpakt, tenminste. Je bepaalt op voorhand een duidelijke strategie en helder doel, maakt aantrekkelijke ads met een interessante boodschap…en je volgt de prestaties van je online advertenties op, onder andere in Google Analytics.

Meet – stuur bij – repeat

Veel kliks en likes en hoge bezoekersaantallen zijn tof. Maar… zorgen ze ook voor een hogere verkoop of meer afspraken? Dat volg je op in Google Analytics.

Wees je ervan bewust dat die cijfers ook maar gewoon cijfers zijn. Om het succes van je online campagnes te meten moet je ook heel wat andere factoren mee in rekening nemen.

Je onderzoekt of een campagne succesvol is door de resultaten te vergelijken met de KPI’s die je aan het begin stelde. Welk kanaal leverde het meeste resultaat op? Wat heb je geleerd uit de campagne, wat mag blijven wat moet je veranderen?

Tracking is everything

Aan de start van de campagne stel je de tracking in. Dat betekent dat je een aantal doelstellingen koppelt aan je online advertenties en opvolgt of je die doelen behaalt. Zo kan je bijvoorbeeld automatisch tracken hoeveel mensen naar jouw bedrijf bellen via je advertentie.

De doelen per kanaal:

  • In Analytics klik je bij Acquisition door naar All Traffic en dan Source/Medium
  • Daar vind je per lijn de bron (via welke weg de mensen op jouw website zijn gekomen)
  • Aan de rechterkant staan de doelen (conversies). Kies voor de prestaties van een specifiek doel of bekijk alle doelen samen. Bestudeer zowel naar het aantal gebruikers als de conversieratio.
  • In de nieuwe Analytics 4 vind je dit rapport via Acquisition en dan doorklikken naar Traffic Acquisition.
Rapport source/medium in Google Universal Analytics
Rapport source/medium in Google Universal Analytics
Rapport source/medium in Google Analytics 4
Rapport source/medium in Google Analytics 4

Online campagne beoordelen

Google Analytics is dé tool om te meten hoe een online actie presteert. Check zo welk pad mensen aflegden van je advertentie naar je website en leer daaruit: Waren bezoekers snel weer weg? Op welke informatie bleven ze langer hangen? Klikten ze door op links of vulden ze een online formulier in.

Analyctics verzamelt informatie vanuit verschillende digitale platformen. Het vertelt je of iemand via Facebook op jouw website terechtkwam of dat hij doorklikte op een link op je Pinterestboard. Komt er via een platform of vanuit en advertentie geen verkeer naar je website? Dan kan het interessant zijn om die advertentie stop te zetten of af te bouwen – en de impact daarvan op te volgen. Is een kanaal erg succesvol, dan moet je op zoek naar een manier om dat succes te maximaliseren.

Assisted conversion

Elk platform gebruikt een andere manier, andere cookies en ook een andere meting van het moment van een eerste contact.

Bijvoorbeeld: Iemand ziet de volledige videoadvertentie van een vastgoedproject op Facebook, maar klikt niet op de link om meer informatie aan te vragen. Op een website van een makelaar ziet hij een banner van het project en later die week valt zijn oog op een zoekadvertentie in Google. Dan pas klikt hij op de ad. Hij vult het online formulier in voor meer informatie.

Welk platform zorgde dan voor de conversie? De zoekadvertentie, de banner of de video? Het antwoord is: allemaal. Elk van deze advertenties zorgde voor conversie, vandaar ook de naam Assisted conversion.

Hou hiermee dus zeker rekening wanneer je je campagnes en website evalueert in Analytics

Je online prestaties evalueren samen met experts? Contacteer ons.