40,66 % meer bestellingen in webshop dankzij de juiste Google Shopping Ads

40,66 %

Meer bestellingen

35 %

Stijging omzet

Wat is het eerste dat jij doet wanneer je interesse hebt in een product? Het googelen, toch? Dat verklaart meteen het grote succes van Google advertenties. Speciaal voor webshops bestaan er nu ook al een tijdje webshopadvertenties onder de naam Google Shopping Ads. Ze vormen de snelste weg van een zoekopdracht naar een online aankoop. Dat merkte ook onze klant Belartisan. Met Google Shopping Ads deden we hun online omzet met maar liefst 35 % stijgen.

Wat zijn Google Shopping Ads?

Google Shopping Ads zijn de advertenties die bovenaan of rechts verschijnen wanneer je een product opzoekt op Google. In tegenstelling tot tekstadvertenties tonen Shopping Ads meteen foto’s en prijzen van het product waar je interesse in hebt. Met één klik sta je in de webshop. Dat maakt de drempel naar een aankoop heel klein. Superinteressant voor bedrijven met een webshop, dus. Zeker als ze de verkoop van bepaalde producten willen stimuleren. Shoppingadvertenties zijn ook handig om gericht nieuwe klanten uit een bepaalde regio aan te trekken. (Staat jouw lokale vindbaarheid al op punt?)

Het verschil met andere advertenties

We zetten de voordelen van Google Shopping Ads even op een rijtje:

  • Gericht: Zoekadvertenties worden alleen getoond aan consumenten die effectief naar jouw product op zoek zijn. Dat is een pak gerichter dan bijvoorbeeld een advertentie in een krant, die geen rekening houdt met de vraag of de lezer wel van plan is om iets te kopen.
  • Beeldend: Tekstadvertenties op Google bevatten geen foto’s, shoppingadvertenties wel. En dat werkt. Nike kan een sneaker misschien heel goed omschrijven, maar jij ziet toch ook graag wat je koopt?
  • Opvallend: Shoppingadvertenties verschijnen hoger dan alle andere resultaten in Google. Ze springen dus meteen in het oog. Soms verschijnen ze rechts van de zoekresultaten.
  • Nuttig: Sommige advertenties worden je opgedrongen. Denk maar aan het reclameblok op TV of de verplichte intro op YouTube. Google Shopping Ads dringen zich niet op. Ze verschijnen alleen wanneer iemand actief naar een product zoekt. Ze helpen dus in plaats van te irriteren.
  • Doeltreffend: Al het bovenstaande zorgt ervoor dat Google Shopping Ads verbluffende resultaten kunnen opleveren, als de campagne tenminste goed is opgebouwd.

De uitdaging van Belartisan

Heb je ooit een geschenkmand ontvangen? Dan is de kans groot dat die bij Belartisan werd aangekocht. Belartisan is een gevestigde waarde in de wereld van de Belgische streekproducten. Omdat hun lokale lekkernijen het ideale geschenk zijn, was Google voor hen al langer de uitgelezen plek om te adverteren. Hun SEO en tekstadvertenties hadden we al op punt gezet. De tijd was dus rijp om met Google Shopping advertenties aan de slag te gaan.

Om een Shopping Ad campagne aan te maken, moet je kort gezegd drie stappen doorlopen.

  1. De producten waarvoor je wil adverteren koppelen aan Google
  2. Advertenties aanmaken in Google Ads
  3. De campagne opvolgen en optimaliseren

 

De gecontroleerde aanpak

Shoppingadvertenties zijn geen eenvoudige campagnes om op te zetten. Naast het technische luik, moet je ook veel beslissingen nemen, gaande van het advertentiebudget en de biedstrategie tot de productgroepen en de zoekwoorden. Als je de parameters niet goed instelt, vallen de resultaten tegen. Het geheim bestaat erin je campagne gecontroleerd uit te rollen. Zo kun je gaandeweg bijsturen, en het hoogst mogelijke rendement halen uit je budget.

Voor Belartisan besloten we eerst een test uit te voeren met de populairste wijnen. We adverteerden ook eerst enkel in het Nederlands. Toen die campagne mooie resultaten voortbracht, volgden de rest van de wijnen. Daarna hebben we ook een versie in het Frans gelanceerd. Tot slot voegden we de geschenkmanden en het assortiment gin toe in beide landstalen.

De optimale kostenverdeling

Ook de CPC (kost per klik) is iets dat je van nabij moet opvolgen. Je betaalt namelijk pas wanneer iemand doorklikt naar de webshop. Maar een bezoeker die besluit om een flesje bier te kopen, brengt minder op dan iemand die klikt op een luxe geschenkmand. Het is dan ook logisch om de kost per klik aan te passen per productgroep. Daarnaast moet je ook rekening houden met de advertenties van je conculega’s, want het blijft uiteindelijk een opbod. Hoe groter de concurrentie voor een bepaald product, hoe hoger de prijs voor je advertentie. Je begrijpt dat het slim is om je hierin te laten bijstaan.

De resultaten

De campagne ging als een speer. Bestellingen liepen als vanzelf binnen. In die mate zelfs dat we een advertentie voor een specifieke wijn moesten pauzeren omdat de voorraad de vraag niet kon volgen. In totaal werden er 40,66 % meer bestellingen geplaatst in de webshop dan voor het begin van de campagne. Dit heeft ook geleid tot een stijging van ruim ⅓ in de omzet van Belartisan. In het algemeen is het aantal bestellingen maar liefst 1,4 keer gestegen tegenover het voorgaande jaar.

Geef jouw webshop ook een boost

Wil jij net als Belartisan de verkoop van jouw webshop een boost geven? Neem contact op voor een offerte op maat van jouw webshop.

Ik beantwoord je vraag spoedig! En behandel jouw gegevens met de nodige privacy