OVERZICHT

Denk je aan… Awareness creëren op social media?

Met een beperkt budget een hele doelgroep bewust maken van een non-sexy product. Hoe doe je dat?

Dat was de kern van mijn opdracht bij AB Safety, met hun consumentenmerk Busters. Hun missie is elk klusongeval voorkomen. En als er dan toch iets voorvalt, de schade beperken. Enerzijds verhelpen ze zulke ongevallen door persoonlijke beschermingsmiddelen te ontwikkelen en anderzijds door veilig klussen te stimuleren. Wanneer mensen eraan denken om een klusje uit te voeren, zouden ze meteen ook moeten denken aan hun bescherming.

De Start

Bij de start van de opdracht zaten ze in de finale fase voor de shoot van een videocampagne. Mooie video’s voor het tuinseizoen. Compleet met locatie, acteur, tweetalige voiceover. Kortom, alles erop en eraan. Het werden hele leuke videos. Maar ze kostten een arm en een been en… die willen we juist beschermen! Hierdoor was er eigenlijk nog nauwelijks budget over voor nieuwe visuals voor het klusseizoen in het najaar. Jouw Marketing Medewerker houdt wel van een creatieve uitdaging.

Het idee

De beste ideeën zijn simpel. Effectief. En komen spontaan. Na even het brein te breken kwam het eureka moment. Denk je aan [klussen]? Denk aan je veiligheid!

Die boodschap werd letterlijk vertaald naar visuals en advertenties. Korte videoreclames werden vertoond aan klus-profielen en ook bij zoekresultaten verschenen tekstadvertenties.

Mijn eerste idee was om allemaal dynamische video’s te programmeren aan de hand van zoekwoorden en het surfgedrag van de gebruikers. Maar voor deze campagne lag die lat te hoog. Spijtig. Een selectie van de populairste klusjes was the next best thing.

De uitwerking

De uitwerking van deze campagne gebeurde in 5 fases:

  • Uitwerken concept en goedkeuring
  • Bepalen van de klussen en zoekwoorden
  • Productie van de video’s en advertenties
  • Advertentiebeheer Google Ads (Google en Youtube) en social media (Facebook en Instagram)
  • Analyseren van de resultaten en learnings

Om snel het concept duidelijk te maken, maakte ik proactief een voorstel met een doe-het-zelf testvideo en budget voor de directeur en salesmanager. Ze waren overtuigd van de impact en het idee kreeg groen licht. Aan de slag!

Om te bepalen welke zoekwoorden relevant en populair zijn, paste ik wat tactisch online speurwerk toe 🔍 Dat gaf een lijst van de 12 voornaamste klussen voor Vlaanderen, Nederland en Wallonië. Voor die karweitjes zoeken mensen online naar info.

Denk je aan... social media videocampagne voorbeeld nederlandstalig en franstalig

 

De definitieve video’s kwamen tot stand door een bureau dat gespecialiseerd is in animaties. Ze verwerkte de briefing en content vlot in afgeborstelde versie van de video’s. De campagne kon snel gestart worden. De videocampagne draaide als InStream advertenties op Youtube en als video advertenties op social media (Facebook en Instagram). Getarget op klussers van alle leeftijden, geslacht en heel de Benelux. Dit voor een maximaal bereik.

Daarnaast werd de campagne ook vertaald naar zoekadvertenties in Google. Bij alle klussen, inclusief synoniemen en dialecten, waren de advertenties te zien. Natuurlijk uitgezonderd bij mensen die opzoek zijn naar aannemers of een lening. Protip: Financiële zoektermen zijn duur en voor branding of awareness meestal weggegooid geld.

De Resultaten

De advertenties scoorden goed. De awareness was gedurende 4 maanden verhoogd bij meer dan een miljoen mensen. De campagne scoorde zelfs heel goed als je weet dat de advertenties in de ogen van Google eigenlijk niet zo relevant zijn. Want, het doel is namelijk personen onderbreken in hun zoektocht naar klustips en materialen en hen zo te doen stilstaan bij hun veiligheid. Voornaamste indicator dat Busters wél relevant is voor deze personen, is dat het gemiddelde bouncepercentage niet de hoogte in schoot tijdens de advertentiecampagne.

5x Meer vertoningen door gebruik zoekadvertenties

Veel lager productiebudget

En… de campagne werd herhaald voor het tuinseizoen!

De Vraag?

Denk je aan… marketing? Dan hoop ik dat je denkt aan samenwerken met Jouw Marketing Medewerker!

Neem snel contact met me op voor een vrijblijvende babbel. Samen kraken we de formule voor jouw social media marketing en advertising!

Frederik

Jouw Marketing Medewerker

0032 474 956 371

frederik@jouwmarketingmedewerker.be

 

De Doe-Het-Zelfaanpak: 5 Tips voor een Geslaagde Campagne

Wil je ook aan de slag om je campagne te lanceren? Dat kan je eventueel zelf doen als je hiervoor voldoende tijd kan vrijmaken naast alle dagelijkse taken. En over een voldoende gedetailleerde kennis van je klanten en markt beschikt. Om je op weg te helpen een paar reminders en tips:

1. Ken Je Klant

Of je nu jouw klanten wil aanspreken op social media, zoekadvertenties of met een nationale radioreclame, zonder kennis van wie je wil bereiken is de kans groot dat je de bal misslaat. Value proposition to the rescue! Deze waardepropositie heb je hopelijk nog up-to-date in je businessplan staan. Vul ze aan met wat je doelpubliek opzoekt, waar ze te rade gaan, hun taalgebruik,… en pik hierop in. Bepaal hoe jij en jouw boodschap passen in de stappen van de buyers journey.

2. Je Boodschap

Zorg dat jij de missie en de boodschap die je wil verkondigen helemaal scherp en duidelijk ziet. Pas dan kan je ze in een campagne duidelijk overbrengen aan je doelgroep. Spendeer de nodig tijd op het uitpuren van deze kernboodschap. Zo kan je 1 duidelijke boodschap brengen.

Weersta aan de verleiding om elk voordeel of iedere toepassing op te sommen. Nadat je de aandacht van je doelpubliek hebt, kan je verder ingaan op de waarom, hoe en andere specificaties.

3. Het Geschikte Medium

Adverteren met video’s op social media? Zoekadvertenties opzetten en monitoren? Influencers inschakelen? AMA op Reddit? Kan allemaal. Jouw doelpubliek en boodschap, in combinatie met jouw inzicht in de markt, vertellen wat de beste kanalen en medium zijn.

Dus eigenlijk hoef jij dit niet te bepalen, de mensen die je wil bereiken bepalen op welk platform ze zitten en wat ze willen horen.

4. Goede Partners

Werk samen met de juiste partners om de beste versie van je campagne te maken. Laat de visuals maken door een bureau met de juiste stijl, schakel een webmaster in, laat een copywriter je teksten omtover tot een sprookje, en… een toegewijde helper die gelooft in jouw missie en een brede kennis heeft van marketing kan alle puzzelstukjes doen passen en opvolgen. Geen overbodige luxe. Als je budget het toelaat, spendeer dan een deel aan zo’n consultancy. Want tijdens een campagne kan een freelance marketeer jouw inspanning aanvullen en maximaliseren 😉

5. DHZ?

Doe je de campagne volledig zelf? Doe dan ook je marketing ‘veilig’. Hou het simpel. Coherent. Zonder onnodige toeters en bellen. Meet gedurende de campagne de resultaten en stuur de campagne bij om op koers te blijven van je targets. Eén keer in gang zetten en maanden negeren, zal je namelijk geen optimale resultaten geven.

Veel succes!

Toch hulp nodig met een campagne? Geef me een seintje. Samen maken we van jouw marketing een succes!

Ik beantwoord je vraag spoedig! En behandel jouw gegevens met de nodige privacy

5x

Meer vertoningen door gebruik zoekadvertenties

Lager productiebudget

De campagne werd herhaald voor het tuinseizoen

OVERZICHT
VORIGE
VOLGENDE

Denk je aan… Awareness creëren op social media?

Met een beperkt budget een hele doelgroep bewust maken van een non-sexy product. Hoe doe je dat?

Dat was de kern van mijn opdracht bij AB Safety, met hun consumentenmerk Busters. Hun missie is elk klusongeval voorkomen. En als er dan toch iets voorvalt, de schade beperken. Enerzijds verhelpen ze zulke ongevallen door persoonlijke beschermingsmiddelen te ontwikkelen en anderzijds door veilig klussen te stimuleren. Wanneer mensen eraan denken om een klusje uit te voeren, zouden ze meteen ook moeten denken aan hun bescherming.

De Start

Bij de start van de opdracht zaten ze in de finale fase voor de shoot van een videocampagne. Mooie video’s voor het tuinseizoen. Compleet met locatie, acteur, tweetalige voiceover. Kortom, alles erop en eraan. Het werden hele leuke videos. Maar ze kostten een arm en een been en… die willen we juist beschermen! Hierdoor was er eigenlijk nog nauwelijks budget over voor nieuwe visuals voor het klusseizoen in het najaar. Jouw Marketing Medewerker houdt wel van een creatieve uitdaging.

Het idee

De beste ideeën zijn simpel. Effectief. En komen spontaan. Na even het brein te breken kwam het eureka moment. Denk je aan [klussen]? Denk aan je veiligheid!

Die boodschap werd letterlijk vertaald naar visuals en advertenties. Korte videoreclames werden vertoond aan klus-profielen en ook bij zoekresultaten verschenen tekstadvertenties.

Mijn eerste idee was om allemaal dynamische video’s te programmeren aan de hand van zoekwoorden en het surfgedrag van de gebruikers. Maar voor deze campagne lag die lat te hoog. Spijtig. Een selectie van de populairste klusjes was the next best thing.

De uitwerking

De uitwerking van deze campagne gebeurde in 5 fases:

  • Uitwerken concept en goedkeuring
  • Bepalen van de klussen en zoekwoorden
  • Productie van de video’s en advertenties
  • Advertentiebeheer Google Ads (Google en Youtube) en social media (Facebook en Instagram)
  • Analyseren van de resultaten en learnings

Om snel het concept duidelijk te maken, maakte ik proactief een voorstel met een doe-het-zelf testvideo en budget voor de directeur en salesmanager. Ze waren overtuigd van de impact en het idee kreeg groen licht. Aan de slag!

Om te bepalen welke zoekwoorden relevant en populair zijn, paste ik wat tactisch online speurwerk toe 🔍 Dat gaf een lijst van de 12 voornaamste klussen voor Vlaanderen, Nederland en Wallonië. Voor die karweitjes zoeken mensen online naar info.

Denk je aan... social media videocampagne voorbeeld nederlandstalig en franstalig

 

De definitieve video’s kwamen tot stand door een bureau dat gespecialiseerd is in animaties. Ze verwerkte de briefing en content vlot in afgeborstelde versie van de video’s. De campagne kon snel gestart worden. De videocampagne draaide als InStream advertenties op Youtube en als video advertenties op social media (Facebook en Instagram). Getarget op klussers van alle leeftijden, geslacht en heel de Benelux. Dit voor een maximaal bereik.

Daarnaast werd de campagne ook vertaald naar zoekadvertenties in Google. Bij alle klussen, inclusief synoniemen en dialecten, waren de advertenties te zien. Natuurlijk uitgezonderd bij mensen die opzoek zijn naar aannemers of een lening. Protip: Financiële zoektermen zijn duur en voor branding of awareness meestal weggegooid geld.

De Resultaten

De advertenties scoorden goed. De awareness was gedurende 4 maanden verhoogd bij meer dan een miljoen mensen. De campagne scoorde zelfs heel goed als je weet dat de advertenties in de ogen van Google eigenlijk niet zo relevant zijn. Want, het doel is namelijk personen onderbreken in hun zoektocht naar klustips en materialen en hen zo te doen stilstaan bij hun veiligheid. Voornaamste indicator dat Busters wél relevant is voor deze personen, is dat het gemiddelde bouncepercentage niet de hoogte in schoot tijdens de advertentiecampagne.

5x Meer vertoningen door gebruik zoekadvertenties

Veel lager productiebudget

En… de campagne werd herhaald voor het tuinseizoen!

De Vraag?

Denk je aan… marketing? Dan hoop ik dat je denkt aan samenwerken met Jouw Marketing Medewerker!

Neem snel contact met me op voor een vrijblijvende babbel. Samen kraken we de formule voor jouw social media marketing en advertising!

Frederik

Jouw Marketing Medewerker

0032 474 956 371

frederik@jouwmarketingmedewerker.be

 

De Doe-Het-Zelfaanpak: 5 Tips voor een Geslaagde Campagne

Wil je ook aan de slag om je campagne te lanceren? Dat kan je eventueel zelf doen als je hiervoor voldoende tijd kan vrijmaken naast alle dagelijkse taken. En over een voldoende gedetailleerde kennis van je klanten en markt beschikt. Om je op weg te helpen een paar reminders en tips:

1. Ken Je Klant

Of je nu jouw klanten wil aanspreken op social media, zoekadvertenties of met een nationale radioreclame, zonder kennis van wie je wil bereiken is de kans groot dat je de bal misslaat. Value proposition to the rescue! Deze waardepropositie heb je hopelijk nog up-to-date in je businessplan staan. Vul ze aan met wat je doelpubliek opzoekt, waar ze te rade gaan, hun taalgebruik,… en pik hierop in. Bepaal hoe jij en jouw boodschap passen in de stappen van de buyers journey.

2. Je Boodschap

Zorg dat jij de missie en de boodschap die je wil verkondigen helemaal scherp en duidelijk ziet. Pas dan kan je ze in een campagne duidelijk overbrengen aan je doelgroep. Spendeer de nodig tijd op het uitpuren van deze kernboodschap. Zo kan je 1 duidelijke boodschap brengen.

Weersta aan de verleiding om elk voordeel of iedere toepassing op te sommen. Nadat je de aandacht van je doelpubliek hebt, kan je verder ingaan op de waarom, hoe en andere specificaties.

3. Het Geschikte Medium

Adverteren met video’s op social media? Zoekadvertenties opzetten en monitoren? Influencers inschakelen? AMA op Reddit? Kan allemaal. Jouw doelpubliek en boodschap, in combinatie met jouw inzicht in de markt, vertellen wat de beste kanalen en medium zijn.

Dus eigenlijk hoef jij dit niet te bepalen, de mensen die je wil bereiken bepalen op welk platform ze zitten en wat ze willen horen.

4. Goede Partners

Werk samen met de juiste partners om de beste versie van je campagne te maken. Laat de visuals maken door een bureau met de juiste stijl, schakel een webmaster in, laat een copywriter je teksten omtover tot een sprookje, en… een toegewijde helper die gelooft in jouw missie en een brede kennis heeft van marketing kan alle puzzelstukjes doen passen en opvolgen. Geen overbodige luxe. Als je budget het toelaat, spendeer dan een deel aan zo’n consultancy. Want tijdens een campagne kan een freelance marketeer jouw inspanning aanvullen en maximaliseren 😉

5. DHZ?

Doe je de campagne volledig zelf? Doe dan ook je marketing ‘veilig’. Hou het simpel. Coherent. Zonder onnodige toeters en bellen. Meet gedurende de campagne de resultaten en stuur de campagne bij om op koers te blijven van je targets. Eén keer in gang zetten en maanden negeren, zal je namelijk geen optimale resultaten geven.

Veel succes!

Toch hulp nodig met een campagne? Geef me een seintje. Samen maken we van jouw marketing een succes!

Ik beantwoord je vraag spoedig! En behandel jouw gegevens met de nodige privacy

5x

Meer vertoningen door gebruik zoekadvertenties

Lager productiebudget

Campagne herhaald voor het tuinseizoen

Wil jij groeien met je organisatie en geloof je dat een sterke (online) communicatie hierbij een sleutel tot succes is?